דף הבית >> מאמרים >> טיפולים קוסמטיים לחולי סוכרת >> מחלת סוכרת - איבוד גפיים תחתונות
 
 

 

סוכרת – חולי סוכרת רבים מדי מאבדים באופן לא מוצדק גפיים תחתונות בגלל סוכרת


(תרגום חלקים ממאמר בעניין סוכרת מאתר ארגון הבריאות העולמי, 2005)

קטיעה עקב סוכרת גורמת באופן שאינו מוצדק ומיותר לאיבוד חיים ולנכות.

עקב יום הסכרת הבינלאומי, ארגון הבריאות העולמי  והמועצה הבינלאומית לסוכרת קוראות לתשומת לב מיוחדת לבעיה זו ומציינות כי יותר ממחצית מהקטיעות הללו של גפיים תחתונות יכולות היו להימנע ע"י בדיקה וטיפול של כפות הרגלים.
 

מעריכים כי יותר מ-170 מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים מסוכרת ומספר זה צפוי להיות מוכפל עד שנת 2030. סוכרת וסיבוכיה מהוות נטל על הבריאות והכלכלה של מדינות בכל העולם.
 

מדינות בהן ההכנסה גבוהה, לדוגמא, הטיפול בסיבוכי כף רגל סוכרתית מגיע ל15%-25% מסך כל מקורות מימון הטיפול במחלת הסוכרת. זהו בזבוז משווע לא רק של מקורות מימון בריאות הציבור אלא גם של חיי אדם. מעריכים שעם טיפול בסיסי, יותר מ80% מכל סיבוכי כף הרגל הסוכרתית היו נמנעים.
 

סוכרת היא מחלה כרונית שנגרמת על ידי אי יכולת הגוף לייצר אינסולין, או על ידי אי ניצול מספיק של האינסולין שמיוצר בגוף. המחסור הנ"ל גורם לריכוזים מוגדלים של גלוקוז בדם, אשר גורמים נזק למערכות רבות של הגוף. סיבוך רגל סוכרתית נגרם ע"י שינויים בכלי הדם ומערכת העצבים אשר גורמים לכיבים ובסופו של דבר לקטיעת גפיים.
 

"לא מתקבל על הדעת שכל כך הרבה נכויות ומוות נגרמים ע"י קטיעות גפיים כאשר הפתרונות הם ברורים וזמינים" אומרת ד"ר קתרין לה גלה-קמוס, עוזרת למנכ"ל בחטיבה למחלות שאינן מדבקות ובריאות הנפש בארגון בריאות העולמי, "השקעה קטנה במניעה ובחינוך משמעותה קטיעות גפיים בשיעור פחות יותר, רמה גבוהה יותר של חיים לבני אדם והפחתה דרמטית בעלויות הבריאות".
 

קטיעות גפיים וכף רגל של חולי סכרת יכולות להימנע ע"י פתרונות בעלות נמוכה ובטכנולוגיה לא מסובכת. יש לעודד התנהגויות פשוטות כגון בדיקה שגרתית של כף הרגל ובדיקה של פנים הנעלים לפני נעילתן, לא ללכת יחפים, הליכה בנעלים נוחות, שמירה של ניקיון כפות הרגלים וטיפול שוטף בעור ובציפורניים בכף הרגל.
 

"אנשים חולי סכרת צריכים לפעול כדי לשמור על בריאותם" אומר פרופסור פייר לפברה, נשיא המועצה הבינלאומית לסוכרת  "אבל הם צריכים להיתמך על ידי מערכת הבריאות כדי ללמוד איך לפעול בעצמם באפקטיביות. זמינות טיפולים נאותים תקופתיים ועצה רפואית הם חשובים מאוד".
 

הסיפור של זהידה ביבי בת ה-65 חולת סוכרת שחיה בפקיסטן הוא טיפוסי לאנשים רבים חולי סכרת במיוחד במדינות עם הכנסה נמוכה. זהידה לא קיבלה טיפול בכיב בכף רגלה ואיבדה בסופו של דבר את הרגל עד למתחת לברך. אם זהידה היתה מקבלת חינוך של איך לטפל בעצמה ושגרה של מעקבים לסוכרת, הסיבוך של הרגל הסוכרתית היה נמנע.
 

מעבר למניעת סיבוכים של סוכרת, גם סוכרת סוג 2, אשר נחשבת לחלק המשמעותי במחלת סוכרת, יכולה להימנע ע"י ציון גורמי הסיכון למחלה כגון חוסר פעילות גופנית והשמנת יתר. גורמי סיכון אלה הם גורמי סיכון למחלות כרוניות נוספות כגון מחלות לב, שבץ וסרטן. ארגון הבריאות העולמי פועל כמערכת למניעה, שליטה וטיפול בכל המחלות הכרוניות במיוחד על רקע של חוסר במקורות מימון. הגישה המשולבת תומכת בנקיטת צעדים חסכוניים למניעת גורמי סיכון וכן למענה על נושאי בריאות הציבור.
 

הסיסמה של יום הבריאות העולמי בשנת כתיבת המאמר (2005) היתה  "לחשוב על הרגליים קודם: מניעת קטיעות גפיים". ארגון הבריאות העולמי והמועצה הבינלאומית לסוכרת פועלות ביחד להעלאת המודעות למניעת הסיבוך של כף הרגל הסוכרתית וקידום מניעת הטיפול בכך.  
 

 
כתבו עלינו:
טיפולים מובילים בקוסמטיקול: פדיקור | טיפול פנים | בניית ציפורניים | איפור קבוע | מפת האתר